historia pojazdu z Belgii

Car-Pass, czyli sprowadzamy i sprawdzamy samochód z Belgii

Sprowadzanie samochodu z zagranicy wiąże się zawsze z ryzykiem – nawet auta z polskiego rynku miewają niepewną historię, a co dopiero te użytkowane w obcym kraju. Bywają jednak wyjątki, bo niektóre państwa wprowadziły bardzo skrupulatny system gromadzenia danych na temat pojazdów jeżdżących po ich drogach. Jednym z tych krajów jest Belgia – funkcjonujący tam certyfikat Car-Pass to źródło informacji ułatwiające weryfikację historii samochodu.

Belgowie, chcąc ukrócić oszustwa przy obrocie samochodami, stworzyli w 2006r. bardzo dokładną bazę danych na ich temat. Każdy przegląd rejestracyjny oraz naprawa samochodu, której koszt przekracza 125 Euro, musi zostać odnotowana w odpowiednim systemie, a serwis dokonujący ingerencji podaje jednocześnie przebieg z dnia wpisu. To w dużym stopniu eliminuje lub przynajmniej redukuje pole manewru dla nieuczciwych sprzedających. Dlatego belgijski rynek wtórny jest bardzo kuszący dla początkujących „handlarzy”, niewtajemniczonych w tajniki branży oraz dla osób poszukujących ciekawego auta używanego na własną rękę. Ponadto auta w Belgii zwykle są bardzo zadbane i regularnie serwisowane, ponieważ tamtejsze przeglądy rejestracyjne należą do wyjątkowo restrykcyjnych – aż 1 na 5 samochodów musi udać się na „poprawkę” z inspekcji technicznej.

Jak sprawdzić auto z Belgii i co uzyskamy?      

Certyfikat Car-Pass to podsumowanie całej dostępnej historii pojazdu. Pierwszy przegląd rejestracyjny powinien nastąpić po 4 latach od pierwszej rejestracji, następnie co rok. Ponadto każda naprawa, zmiana właściciela itp. ingerencje są odnotowywane w bazie danych. Car-Pass wydawany jest właścicielowi pojazdu na jego żądanie i jest ważny tylko przez 2 miesiące. Wgląd do jego treści jest możliwy przez 3 miesiące pod poniższym adresem internetowym: https://www.car-pass.be/en/buy . Do sprawdzenia auta potrzebny jest numer certyfikatu. Każdy właściciel, który chce sprzedać samochód wewnątrz kraju musi wyrobić certyfikat Car-Pass poprzedzony dokładną inspekcją samochodu.

Jeśli auto przeszło przegląd pomyślnie, właściciel otrzymuje zielony certyfikat. Z kolei czerwony dokument oznacza, że przegląd nie został zaliczony. Dokumenty drukowane są na specjalnym papierze, co utrudnia ich podrobienie, ale nie uniemożliwia – niektóre osoby trudniące się importem aut z Belgii próbują wyrobić certyfikat po swojemu. Jeśli dokument nie jest dołączony do auta – zwiększmy czujność. Może to oznaczać, że auto jest w kiepskim stanie i ze względu na problemy z przejściem belgijskiego przeglądu jego jedyną nadzieją na dalszą odsprzedaż jest eksport (wtedy właściciel nie jest zobligowany do przeprowadzenia inspekcji i wygenerowania Car-Pass). A nawet jeśli z autem wszystko jest w porządku, brak Car-Pass może być dobrym motywem do negocjacji ceny. Sam dokument nie jest niezbędny do rejestracji auta w Polsce, więc jeśli upolujemy okazję bez Car-Pass nie musimy się martwić przeszkodami prawnymi.

Ułatwienie, ale nie gwarancja

Belgijski system gromadzenia danych to przykład efektywnego zapobiegania oszustwom „korekty” wskazań licznika kilometrów. Certyfikat Car-Pass pozwala prześledzić historię przebiegu auta oraz zweryfikować, czy sprzedawany samochód przeszedł wymagający przegląd techniczny. Niestety – nawet tak zaawansowany system nie jest gwarancją na okazyjny zakup używanego auta. Problem polega na tym, że „pewniaki” z klarowną historią oraz pozytywnym rezultatem inspekcji, zwykle są droższe od swoich odpowiedników w Polsce, a potwierdzony przebieg – bardzo duży. Dlatego w praktyce większość importowanych z Belgii aut zamiast świeżego Car-Passu ma wiele znaków zapytania, lub (co gorsza) podrobiony dokument.

Innym często skuteczniejszym sposobem sprawdzenia samochodu (również z Belgii) jest sprawdzenie auta przy pomocy numeru VIN.

Bezpłatne sprawdzenie auta po numerze VIN w bazie CEPiK

Historię pojazdu z Belgii (nawet nie zarejestrowanego w Polsce) możemy również sprawdzić za darmo w polskiej, rządowej bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów na stronie: historiapojazdu.gov.pl

Po wpisaniu takich danych jak: numer VIN pojazdu, numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji  i zalogowaniu się przy pomocy profilu zaufanego możemy otrzymać informacje z zewnętrznych baz danych zawierających dane o m.in.:

  • Odnotowanej kradzieży
  • Uszkodzeniu pojazdu – w tym szkodzie całkowitej
  • Zniszczeniu popowodziowym
  • Rozbieżności w odczytach przebiegu auta
  • Użytkowaniu pojazdu jako taksówka

Przykładowy raport historii pojazdu z Belgii z odnotowaną szkodą całkowitą pojazdu

Sprawdzenie historii serwisowej i przebiegu w ASO

Wiele informacji dostarczyć mogą nam również bazy Autoryzowanych Serwisów Obsługi danej marki. Podczas wizyt w ASO odnotowywane są w systemach poszczególnych marek informacje o datach i przebiegach pojazdu, wykonanych czynnościach serwisowych jak np. wymianach filtrów, olejów czy rozrządu, wykonanych naprawach, usterkach, naprawach blacharsko-lakierniczych i innych stwierdzonych usterkach. Do uzyskania informacji niezbędny jest numer identyfikacyjny pojazdu czyli numer VIN auta. Niestety informacje te najczęściej udzielane są tylko właścicielowi pojazdu, choć nie zawsze. Czasem takie raporty bywają również odpłatne. Poniżej przedstawiamy przykładowy raport historii serwisowej pojazdu:

Podsumowanie

Choć metod zdobycia informacji o interesującym nas pojeździe z Belgii jest kilka, sprawdzenie historii pojazdu bywa utrudnione. W pierwszym przypadku konieczne jest posiadanie numeru Car-Pass ( czasem taki numer możemy uzyskać od sprzedawcy), w przypadku sprawdzania pojazdu w polskiej bazie CEPiK wymagana jest data pierwszej rejestracji pojazdu a w Autoryzowanych Serwisach Obsługi nie zawsze otrzymamy informacje nie będąc właścicielem pojazdu. Pomimo tych utrudnień warto podjąć próbę sprawdzenia historii pojazdu przed zakupem i jeszcze  przed osobistym sprawdzeniem pojazdu na miejscu dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *