silniki z rozrządem bezkolizyjnym

Na rynku samochodów używanych jest już niewiele aut z silnikiem o bezkolizyjnym rozrządzie. To rozwiązanie pozwala zaoszczędzić trochę pieniędzy zaraz po zakupie samochodu i uniknąć stresu – podpowiadamy, w jakich popularnych samochodach występuje.

Zazwyczaj po zakupie samochodu używanego z niepewnego źródła powinniśmy się szykować na tzw. „pakiet startowy”, czyli wymianę oleju, filtrów i paska rozrządu wraz z jego osprzętem. Ten ostatni element jest najbardziej kosztowny, ze względu na pracochłonną wymianę. Zerwanie starego paska rozrządu zwykle powoduje uderzenie tłoków w otwarte zawory – koszty naprawy okażą się wyższe niż wartość niejednego używanego samochodu. W przypadku niektórych konstrukcji nie ma jednak obaw o takie uszkodzenie i te silniki nazywamy bezkolizyjnymi.

FIAT 1.1 8V, 1.2 8V, 1.4 8V

Silniki włoskiej produkcji z rodziny Fire zasilały swego czasu mnóstwo aut na polskich drogach: Cinquecento, Seicento, Punto I i II, Palio czy Sienę. Pierwsze konstrukcje z tej rodziny faktycznie miały w pełni bezkolizyjny rozrząd i nie było się czym martwić nawet po zerwaniu paska. Jednak konstrukcja tych motorów zmieniała się z czasem i w przypadku Punto III oraz Pandy II nie możemy mieć pewności, że zawory nie zostaną uszkodzone.

Opel 1.6 8V, 2.0 8V

Stare konstrukcje Opla znajdziemy jeszcze w niejednym samochodzie na rynku wtórnym: Astra I i II, Vectra A czy Omega A to wciąż popularne i stosunkowo tanie modele. Te silniki ogólnie uchodzą za trwałe i świetnie pracują na LPG. Podobnie jednak jak w silnikach Fiata, stałe udoskonalanie tych jednostek napędowych spowodowało skrócenie dystansu między tłokiem i zaworem, co może powodować uszkodzenie – szczególnie w motorach, które przechodziły już tzw „planowanie” głowicy podczas remontu.

Toyota 1.4 16V, 1.6 16V

Powszechna opinia mówi, że bezkolizyjny rozrząd występuje tylko w benzynowych silnikach z dwoma zaworami przypadającymi na jeden cylinder. Niektóre silniki japońskie zaprzeczają tej zasadzie, w tym stosowane np. w modelu Corolla E10 i E11 (przed face liftingiem) o pojemnościach 1.4 i 1.6. To stosunkowo nowoczesne, dynamiczne i oszczędne silniki, a mimo to jest bardzo duża szansa na ocalenie zaworów mimo zerwania paska.

Mazda 1.5 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 V6

Także Mazda produkowała w latach 90-tych cały szereg silników o wielozaworowej konstrukcji, ale bezkolizyjnym rozrządzie. Wszystko dzięki specjalnym wyżłobieniom w tłokach, w których mieścić się powinien wysunięty zawór. Te motory znajdziemy w Mazdach 323 piątej i szóstej generacji, MX-5 i 626 oraz Xedos 6.

Silniki Diesla

Ze względu na konieczność uzyskania wysokiego stopnia sprężania, nie występują w samochodach osobowych silniki Diesla o bezkolizyjnym rozrządzie. Mając na uwadze zaniedbania użytkowników, niektórzy producenci (np. FIAT w silnikach 1.9 jtd) stosują delikatne dźwigienki zaworowe, które przy nawet nieznacznym uderzeniu tłoka w zawór pękają i nie pozwalają na skrzywienie delikatnego elementu. W pewnym stopniu redukuje to koszty naprawy, ale mimo wszystko lepiej zadbać o wymianę paska w odpowiednim momencie.

Wymień pasek, śpij spokojnie

Czy można kupić auto używane i nie przejmować się wymianą paska rozrządu? Faktycznie jest kilka popularnych aut na rynku wtórnym, które na to pozwalają i nie trzeba wcale ograniczać się do konstrukcji sprzed ćwierć wieku. Pamiętajmy jednak, że nigdy nie ma 100% gwarancji, że zerwany pasek nie zdemoluje silnika – to może zależeć nie tylko od konstrukcji, ale i stanu motoru, obrotów w momencie zerwania i… szczęścia. Dlatego lepiej przeciwdziałać takim sytuacjom i w niepewnej sytuacji zmienić pasek zawczasu.

By admin

One thought on “Silniki z rozrządem bezkolizyjnym – który wybrać?”
  1. Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous
    to and you’re just tooo wonderful. I really like
    what youu have acquired here, really like what you’re
    stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyabpe and you still care for tto keep it smart.
    I cant wait too read far more from you. This
    is really a great site.

    Here iss my blog http://Htcclub.pl/member.php/241142-Leonmvn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *