Jak zarejestrować samochód z zagranicy ?

Choć import samochodów z zagranicy nie jest już tak opłacalny jak choćby 15 lat temu, to nadal z Niemiec, Belgii czy Holandii przyjeżdża do nas mnóstwo aut. Wśród nich można znaleźć naprawdę dobre egzemplarze, ale nierzadko potencjalnych nabywców zniechęca procedura rejestracji samochodu w Polsce. Przybliżamy ją krok po kroku.

Samochody z zagranicy można podzielić na dwie grupy – z krajów Unii Europejskiej i EFTA (Islandia, Norwegia, Lichtenstein, Szwajcaria) oraz spoza tych krajów. Rejestracja aut z tych dwóch grup różni się nieco zakresem niezbędnych dokumentów i procedur, przez które musimy przebrnąć.


Krok pierwszy – dokumenty auta z zagranicy
Niezwykle ważna sprawa – musimy przypilnować, aby sprzedający samochód przekazał nam wszystkie dokumenty niezbędne do jego rejestracji. W trakcie dobijania targu musimy zgromadzić: kartę pojazdu (jeśli była wydana), dowód rejestracyjny, aktualną polisę ubezpieczeniową oraz fakturę lub umowę kupna-sprzedaży. Sprzedający, gdy otrzyma za auto zapłatę, nie będzie już zbyt chętny do dosłania lub dowiezienia dokumentów, więc przypilnujmy tego zawczasu. Jeśli odkupujemy w Polsce auto spoza Unii Europejskiej, dopilnujmy by sprzedający na fakturze umieścił zapis o wykonanej opłacie celnej. Jeśli sami sprowadzamy auto, obowiązek opłaty celnej ciąży na nas – nierzadko opłaca się to zrobić w innym kraju Wspólnoty. Podobnie jest z podatkiem VAT, który opłacamy jeśli kupiliśmy auto w kwocie netto (np. z komisu) – taniej będzie uiścić go np. w Niemczech.

Krok drugi – tłumaczenie dokumentów sprowadzonego pojazdu
Zgromadzone dokumenty musimy przetłumaczyć na język polski. W przypadku sprowadzania auta z Niemiec nie będzie to trudne ani drogie – pomoże nam w tym jeden z tysięcy tłumaczy przysięgłych. Gorzej, gdy rejestrujemy auto sprowadzone np. z Japonii, bo tłumaczy tego języka można w Polsce policzyć na palcach jednej ręki, co podnosi koszty. Jeśli kupiliśmy auto zarejestrowane po raz pierwszy (w UE lub krajach EFTA) po 29 kwietnia 1999 roku, nie musimy tłumaczyć dowodu rejestracyjnego.


Krok trzeci
opłata akcyzy za samochód sprowadzony
Najlepiej zaraz po zakupie auta złożyć w urzędzie celnym deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego – mamy na to 5 dni od daty wystawienia faktury lub umowy kupna-sprzedaży. Następnie na konto Izby Celnej przelewamy odpowiednią kwotę z tytułu opłaty akcyzowej. Dla samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 będzie to 3,1% wartości z umowy kupna (lub faktury). Jeśli silnik jest większy to opłata wyniesie aż 18,6%. Pamiętajmy, że jeśli zaniżymy na umowie wartość samochodu, to Izba Celna może narzucić swoją kalkulację na bazie wartości rzeczywistej. Po uiszczeniu opłaty, dokumentację pojazdu uzupełniamy o potwierdzenie opłaty akcyzy, które można pobrać ze strony www.e-clo.pl

Krok czwarty – przegląd rejestracyjny sprowadzonego samochodu
Wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów będzie niezbędna jeśli sprowadziliśmy lub kupiliśmy samochód sprowadzony spoza UE lub krajów EFTA, albo jeśli auto nie ma aktualnego badania technicznego z kraju poprzedniej rejestracji. W przeciwnym razie ważny będzie zapis z dotychczasowego dowodu rejestracyjnego.

Krok piąty – rejestracja sprowadzonego samochodu w Wydziale Komunikacji
Kiedy przebrnęliśmy przez wszystkie wspomniane etapy, czas na wizytę w Wydziale Komunikacji. Oto lista dokumentów, które musimy mieć ze sobą, aby pomyślnie zarejestrować pojazd:

  1. Faktura zakupu/umowa kupna
  2. Dotychczasowy dowód rejestracyjny
  3. Karta Pojazdu (jeśli wydano)
  4. Aktualna polisa ubezpieczeniowa
  5. Odprawa celna (jeśli brak wpisu na fakturze)
  6. Potwierdzenie opłaty akcyzy
  7. Aktualne badanie techniczne (jeśli konieczne)
  8. Dotychczasowe tablice rejestracyjne
  9. Nasz dokument tożsamości
  10. Wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu (do pobrania z Internetu)

Jeśli skrupulatnie zgromadziliśmy wszystkie dokumenty, to musimy już tylko zapłacić w sumie 256zł w kasie Wydziału Komunikacji za: dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, Kartę Pojazdu, nalepkę legalizacyjną, nalepkę kontrolną, opłatę ewidencyjną oraz pozwolenie czasowe. Ostatni krok to wymiana tymczasowego (tzw. miękkiego) dowodu rejestracyjnego na ostateczny dokument. Pamiętajmy także, o zawarciu polisy OC w dniu rejestracji auta – spóźnienie choćby o jeden dzień jest bardzo kosztowne!

Koszty rejestracji pojazdu z zagranicy

Po tegorocznych zmianach w procedurze rejestracji sprowadzonych pojazdów (zniesienie kontrowersyjnej opłaty recyklingowej), koszt tej czynności spadł do ok. 1000zł w przypadku większości samochodów (z silnikami nieprzekraczającymi 2000 cm3 pojemności) kupionych w popularnych krajach. To zachęca do szukania używanych samochodów u zachodnich (a coraz częściej północnych czy nawet południowych) sąsiadów. Procedurę rejestracji takiego auta można też zlecić jednej z wielu firm zajmujących się tym na co dzień – za dodatkowe ok. 300zł zrobią za nas wszystko na mocy podpisanego upoważnienia. Wybór należy do nas – najtrudniejszym punktem całej zabawy będzie niestety znalezienie odpowiedniego samochodu.

2016-10-25 22:41 10700 wymagane dokumenty, opłaty, akcyza, przegląd techniczny,

Komentarze

~PerfectSpace

~Agropomoc

https://www.agropomoc.pl/Public/images/agro2/images/logo.png Ubiegły rok nie był całkowicie atrakcyjny dla producentów maszyn rolniczych. Statystyki jasno wskazują bowiem, że domowi rolnicy preferują bowiem używane ciągniki. Podobnie sprawa spogląda w sukcesu części do kombajnu – tutaj również te pozostałe przegrywają z wysłużonymi modelami. Powód? Wiadomo: oszczędności. Producenci ciągników nie mogą odpowiedzieć minionego roku do ciekawych. W statystykach Centralnej Ewidencji Autobusów i Kierowców zapisano w aktualnym sezonie zaledwie 12 303 nowych ciągników rolniczych. To ponad 13% tanio niż dwa biega temu! Młodego tego: po raz pierwszy od wielu lat wartość sprzedanych nowych ciągników nie przekroczyła poziomu 14 000. Co ciekawe, w współczesnym pojedynczym momencie wzrosła za to sprzedaż traktorów używanych. Także więc o ponad 6%: z 15 421 do 16 390 sztuk. Oraz że nie zabiera się na ponowne dofinansowanie zakupów ciągników rolniczych ze właściwości Unii Europejskiej, toż w aktualnym roku najpewniej jeszcze zaobserwujemy dalsze boomy na krajowym sektorze używek. Siła marki Agropomoc to uznana marka w świecie rolniczym, która od lat zobaczył w ostatnim roku 20% spadek sprzedaży, natomiast nie przeszkodziło mu wówczas przyszły raz z urzędu zarejestrować w naszym terenie szereg nowych maszyn rolniczych: w ewidencjach pojawiło się 2055 traktorów tejże cechy. Tuż za nim uplasował się John Deere. W całkowitym 2015 r. na zakup ciągnika tej marki postanowiło się aż 1874 nabywców – to wzrost o całe 26%. Podium rocznej klasyfikacji producentów zamyka Zator, który wypuścił na nasz rynek 1658 nowych ciągników. Dwoma najchętniej wybieranymi ciągnikami były zresztą maszyny akurat tejże firmy: Zetor Major 80 i Proxima 90. Zaraz za podium można wyszukać maszyny rolnicze Deutz-Fahr, Kubuta, Case IH, Massey Ferguson, Claas, Valta czy Farmtrac. Jak wskazuje sprzedaż nowych maszyn rolniczych w pojedynczych obszarach Polski? W dawnym roku pod tym względem przodowało woj. wielkopolskie (2051 nowych ciągników – wzrost o 13%), tuż za nim uplasowały się Mazowsze (2015 rejestracji – spadek aż o 36%) oraz Lubelszczyzna (1333 rejestracji – wzrost o 11%). Czemu używane części do kombajnu? Używane ciągniki zajmują się wśród rolników zdecydowanie ogromniejszą marką, podobnie czeka jeszcze przygoda z stosowanymi częściami do kombajnów – wałami korbowymi, sprężarkami, głowicami, pompami wtryskowymi, rozrusznikami, końcówkami wylotowymi o innej wielkości, koszami sitowymi... Za popularnością używanych części do kombajnu przemawia ich cena. Badania pokazały bowiem, że koszt naprawie części maszyn jest 30–60% kosztów wytwarzania części drugich. Natomiast zakup części oraz systemów odnowionych (zregenerowanych) jest płytszy w możliwościach 20–40%! Nie odmawiając o aktualnym, że regeneracja jest jedną z charakterystycznych metod recyklingu wyeksploatowanych (złomowanych) maszyn oraz akcesoriów. Nic dziwnego, że regeneracja – proces przywracający zużytym czy zużytym stronom (do kombajnu natomiast nie tylko) ich wczesne cechy konstrukcyjne i jakościowe – zarabia na popularności.

~Krzysiek

Mam samochód zarejestrowany na mnie w Szwecji i chciałbym go zarejestrować w Polsce. Czy ktoś mógłby mi powiedzieć jak to zrobić, co mnie czeka.

~Jennkr

Zac Brown Band is a famous country singer, so don't miss the possibility to visit http://zacbrownbandtourconcerts.com/ - Zac Brown Band tour worcester

~romar

nie wprowadzili podwyżki akcyzy?? to bardzo dobra wiadomość. Pytanie tylko czy ta podwyżka w końcu nastąpi czy może jednak ktoś zrozumiał, że większość Polaków jest zmuszona do ściągnięcia i zakupu paronasto-letniego samochodu z Niemiec czy Francji. W tym biednym kraju rzadko kogo stać na nowe lub paro letnie auto. Ktoś kto ma takie znakomite pomysły niech zejdzie na ziemie i nie utrudnia życia w tym i tak beznadziejnym kraju

~maciej

własnie zapłaciłem akcyze za swój samochód, nie uległo jeszcze nic zmianom. po staremu

~wit.olecko

czy ktoś orientuje się jaka jest obecnie procedura i akcyza za rejestrację samochodu z Niemiec? O ile wzrosły koszty i akcyza w 2017 dla pojemności auta do 2 litrów

~jarek-Wawa

niedługo kolejna "DOBRA ZMIANA" czyli akcyza na auta z zagranicy w górę ! Temat rejestracji samochodu z zagranicy może być nieaktualny ..

Dodaj komentarz

Twój mail będzie nie widoczny.