Jak sprawdzić, czy auto ma filtr DPF?

Coraz więcej używanych samochodów, nawet tych z niskiej półki cenowej, ma w sobie sporo kosztownego w wymianie i naprawach osprzętu. Poszukiwacze oszczędnych i dynamicznych turbodiesli szczególnie mocno obawiają się filtrów cząstek stałych oraz dwumasowych kół zamachowych. Podpowiadamy, jak sprawdzić czy auto w ogóle ma te podzespoły.

Kupno używanego samochodu to zawsze większe ryzyko niż wyjazd nowiutkim autem z salonu. Po zakupie konieczne są bowiem inwestycje poprawiające stan techniczny – pół biedy jeśli to tylko tzw. pakiet startowy, czyli filtry, olej i napęd rozrządu. Gorzej, jeśli zużyty jest kosztowny osprzęt układu napędowego, np. dwumasowe koło zamachowe lub filtr cząsteczek stałych. Wymiana lub regeneracja obydwu elementów jednocześnie kosztuje kilka tysięcy złotych, co czasem stanowi… równowartość całego samochodu.

Przed zakupem warto sprawdzić czy auto, którym się interesujemy w ogóle było wyposażone w filtr cząstek stałych. Filtry, zwane w zależności od producenta, FAP lub DPF, były stosowane jako standardowe wyposażenie każdego auta z silnikiem Diesla od 2006 roku, w związku z wprowadzeniem normy emisji spalin Euro IV.

UWAGA: również w starszych samochodach możemy się natknąć na ten element – niektórzy producenci wprowadzali filtry już kilka lat wcześniej.

Czasami świadczy o tym nawet specjalna kontrolka (foto) zapalająca się na tablicy wskaźników w trakcie uruchamiania silnika. Auta miewają także odpowiednią adnotację na tabliczce znamionowej – jest to liczba 0,5/0,6 w ramce - jeżeli filtr jest, a samochody bez filtra posiadają wartość min. 1 (foto). Dla wprawnego mechanika wystarczy także rzut oka na podwozie auta – to właśnie tutaj widoczny jest filtr cząstek stałych, który jest umieszczony w układzie wydechowym auta i z wyglądu przypomina zwykły tłumik. Tutaj także doskonale widać brak tego elementu, jeśli np. został wycięty celem uniknięcia dużych kosztów wymiany lub naprawy. Ale jedyną niemal 100-procentową metodą sprawdzenia, czy dane auto wyjechało z fabryki z DPF-em lub FAP-em jest rozkodowanie numeru nadwozia (VIN). VIN skrywa informacje o każdym elemencie konstrukcyjnym danego auta i pozwoli zweryfikować, czy konkretny wóz był wyposażony w osprzęt do redukcji emisji sadzy.

Jeśli dane auto nie miało fabrycznie filtra – tym lepiej dla nas. Co prawda z punktu widzenia ekologii jest to potrzebne wyposażenie, ale sposób jego działania jest dość kontrowersyjny, a już awaryjność (szczególnie w warunkach jazdy typowo miejskiej) doprowadza do szału. Jeśli jednak samochód był fabrycznie wyposażony w DPF/FAP, sprawdźmy czy faktycznie jest on na pokładzie. W przypadku bardzo wielu aut używanych, ten osprzęt został już „wycięty”, ponieważ sprawiał problemy i generował koszty. Są warsztaty wyspecjalizowane w takich usługach, które poza eliminacją filtra, wprowadzają odpowiednie modyfikacje w jednostce sterującej silnikiem, aby nie pojawiały się błędy diagnostyczne. Jeśli filtr nadal jest na miejscu, powinniśmy sprawdzić jego sprawność.

Sprawdzenie i objawy zużycia DPF

Najprostszym testem jest sprawdzenie zabrudzenia rury wydechowej – duża ilość sadzy na jej wylocie może oznaczać, że filtr jest już zapchany  i nie radzi sobie z dopalaniem cząstek stałych, ale może też świadczyć o innych usterkach. Zużyty filtr powoduje także bardzo częste próby dopalania sadzy przez oprogramowanie sterujące – objawem są wyższe obroty silnika, samoczynne uruchomienie odbiorników prądu (np. ogrzewania tylnej szyby), rośnie zużycie paliwa itp. Jednak w trakcie krótkiej jazdy próbnej możemy nie odnotować takiego zjawiska, dlatego warto zwrócić uwagę na układ wydechowy podczas oględzin auta na warsztacie (pod kątem ew. usunięcia elementu) lub poprosić o kontrolę składu spalin w Stacji Kontroli Pojazdów. Kiepski stan tego podzespołu może być jedną z przyczyn sprzedaży auta, ale również dobrą podstawą do negocjacji ceny.
Co niszczy filtr?
Filtrom cząstek stałych szczególnie szkodzą: pokonywanie krótkich odcinków na zimnym silniku, szczególnie w mieście, usterki układu zasilania silnika (np. zużyte wtryskiwacze), nieprofesjonalny chip tuning, a także paliwo oraz olej silnikowy kiepskiej jakości.

Zobacz także: Jak sprawdzić czy samochód ma dwumasowe koło zamachowe?

2017-12-10 22:25 561

Komentarze

~Jovi5

Czy Opel Corsa D 1.3 CDTi 2003rok ma filtr cząstek?

~Stach

Proszę o sprawdzenie czy vw o nr vin WVWZZZ16ZCM140565 ma filtr DPF?

Dodaj komentarz